wednesday, 22 september otwarte 12 — 19
Galeria Miejska Arsenał

Stary Rynek 6, Poznań
T. +48 61 852 95 02
E. arsenal@arsenal.art.pl

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek – Sobota: 12 — 19
Niedziela: 12 — 16

Z cyklu: Wdzięki sztuki

Z cyklu: Wdzięki sztuki
(Spotkania ze sztuką dla osób w wieku dojrzałym)
‘120 lat później ‘– rejestrowanie klasycznego obrazu fotograficznego a współczesna fotografia cyfrowa

prowadzenie warsztatów: Maciej Stępiński
koordynacja: Zofia Starikiewicz
20.10.2010, godz. 18.00 [środa]

Pokaz będzie składać się z prezentacji najstarszych przykładów prac, z początków dziejów fotografii zestawionych z najnowszymi projektami współczesnych fotografów działających na terenie Francji i Polski. Wśród prezentowanych artystów: Krzysztof Pruszkowski, Valérie Belin, Eric Rondepierre, Mathieu Bernard-Reymond, Aneta Grzeszykowska, Kobas Laksa…

Rok 1895 przyjmuje się za początek światowego kina, kiedy to na pokazie w Paryżu 35 osób obejrzało ruchome obrazy Lumiere. Ale w tym samym czasie, Ottomar Anschutz, fotograf z Leszna, zrobił projekcje dla 4000 ludzi w berlińskim Reichstagu. Zainteresowania ruchem w fotografii doprowadziły Ottomar Anschutza do wykorzystania jednocześnie 24 aparatów do fotografowania koni i skonstruowania ELEKTROTACHYSKOP, czyli szybkowidz. W 1886 roku, 9 kat przed Francuzami Ottomar Anschutz wprawił w ruch 24 szklane płyty 9x13 z szybkością 30 klatek na sekundę i kilku najbliższych obejrzało pierwsza projekcje kinowa na świecie.
120 lat później, Mathieu Bernard-Reymond posługuje się średnio formatowym aparatem, którym wykonuje seryjne zdjęcia. Następnie, z wielkim wyczuciem i znajomością technologii cyfrowej, nakłada je na siebie. W krystalicznie czystym, przetworzonym pejzażu pojawiają się ludzie, których artysta ‘śledzi’, obserwuje ich zachowanie. Jak w sekwencjach filmu, powiela ich obecność w czasoprzestrzeni. Powstają niemożliwe obrazy z pogranicza kinowych stop klatek, teatralnej choreografii. Puste krajobrazy, w które wtargnął człowiek. Poprzez doskonałe odwzorowanie i neutralne światło zdjęcia Reymonda wyglądają jak makiety – nierealnie i idealnie.
Jaka jest rola fotografii w dokumentowaniu i kreowaniu tożsamości człowieka ?Czy fotografia może być traktowana instrumentalnie jako narzędzie do realizacji zaawansowanych artystyczno-ontologicznych ćwiczeń? Od fotosyntezy Krzysztofa Pruszkowskiego do iluzjonistycznych portretów nieistniejących ludzi Anety Grzeszykowskiej.

wstęp wolny

WDZIĘKI SZTUKI - Spotkania poświęcone są ważnym (zarówno powszechnie uznanym, jak i kontrowersyjnym, popularnym i nieznanym) zjawiskom w dziejach sztuki światowej i polskiej. Tematyka spotkań jest urozmaicona, a obszar zainteresowania szeroki, obejmuje dzieje sztuki europejskiej od starożytności do XXI wieku. Kolejne przystanki w podróży przez wieki wyznaczać będzie nie chronologia, lecz kluczowe zagadnienia, od których ścieżki interpretacji rozbiegać się mogą w różne strony. Cykl adresowany jest w szczególności do osób dojrzałych, uczestników i sympatyków uniwersytetu III wieku, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę z zakresu sztuki i humanistyki. Zachęcamy publiczność spotkań do aktywnego uczestnictwa oraz do proponowania tematów kolejnych spotkań, odpowiadających ich zainteresowaniom.

koordynatorka cyklu: Zofia Starikiewicz
zofiastarikiewicz@o2.pl
061 8529502

-------------------------------------------------------
loga